GERÇEĞİNİ ARATMAYAN MADENCİ HEYKELLERİ, MÜZEDE HAYAT BULACAK
Türkiye'nin maden başkenti Zonguldak Havzası'nda Türkiye'nin uluslararası ölçekte Maden Müzesi son aşamaya geldi. Müzede, yeraltında 3 temel işçiyi canlandıran kazmacı, hazırlık ve vagoncu işçilerin gerçek fotoğrafından esinlenen özel heykeller, gerçeğini aratmıyor. Mehmet ismi verilen kazmacı işçinin yüzündeki ter diikat çekiyor.
Türkiye'nin maden başkenti
Zonguldak Havzası'nda Türkiye'nin uluslararası ölçekte Maden Müzesi son aşamaya
geldi. Müzede, yeraltında 3 temel işçiyi canlandıran kazmacı, hazırlık ve
vagoncu işçilerin gerçek fotoğrafından esinlenen özel heykeller, gerçeğini aratmıyor.
Mehmet ismi verilen kazmacı işçinin yüzündeki ter diikat çekiyor.
2011
yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından, Türkiye'de ilk kez hayata
geçirilecek maden müzesi projesi son aşamaya geldi. Müze hakkında bilgi veren
maden tarihi araştırmacısı müze danışmanı Maden Mühendisi Ekrem Murat Zaman,
maden ocaklarında çalışırken fotoğrafını çektikleri 3 temek gerçek maden
işçisinin özel bir sistemle canlandırmasıyla bütün insanlığın yeraltında kömür
üretimini bütün çıplaklığıyla göreceğini söyledi.
"YÜZÜNDEKİ
TERİ BİLE DÜŞÜNMÜŞLER"
Zonguldak'ta
gerçek maden işçilerinin fotoğraflarından tasarlanan madenci heykeli bulunan
maden müzesi bitme aşamasına geldi. 2011 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı'nca
Baştarla Mahallesi'ndeki Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Eğitim Ocağı'nın
yanında yapımına başlanan Maden Müzesi, tamamlandığında uluslararası özellikle
bir müze olması hedefleniyor.
Müzenin
danışmanlığını yapan Türkiye Taşkömürü Kurumu(TTK) Kozlu Müessesesi Maden
Mühendisi Ekrem Murat Zaman, gazetecilere Maden Müzesi hakkında bilgi verdi.
Zaman, "Biz burada Zonguldak'ın tarihine yakışacağını düşündüğümüz en iyi
müzeyi yapmaya çalışıyoruz. İşin sonuna geldik. Belki birkaç ay daha mücadele
edeceğiz ve bu tasarladığımız şeyler bitmiş olacak. 2016 yılından sonra bu müze
gerçekten yerine oturacak ve Türkiye'ye, hatta dünyaya 'Zonguldak'ta kömür
madeni müzesi var' denilecek bir noktaya gelecek. Bilgisayarlar, filmler
yerleştirilecek. Teknolojik bir müze burası." dedi.
"2016'DA
FAALİYETE GEÇECEK"
2016
yılında müzede ziyaretlerin başlayacağını düşündüğünü ifade eden Zaman, şu
bilgileri verdi: "Biz 3 temel işçi belirledik. Yer altında bire bir
fotoğraflarını çektik. Ahmet'in, elinde martoperforatör operatörüyle çalışırken
fotoğrafını çektik. Türkiye'de bu işi en iyi yapan Heykeltıraş Murat Daşkın
yaptı. Bunları eksiksiz fotoğraf ve filmleriyle gönderdik. Bu gördüğünüz 3
temel işçi ortaya çıktı. Ahmet, martoperforatör delik açan bir hazırlık
işçisini, yanında da kömür damarında kazmacı Mehmet var. Temel işçi. Bunların
yanlarında yedekleri olabilir ama biz bir de vagona dayanan düz işçi yaptık.
Bunu şunun için yaptık: Müzenin birinci katında ortada bulunan maketle
başlatıyoruz ve filmlerimizi de buna bağlıyoruz. Yani canlandırma alanlarımız.
Yeraltından kömürü üretiyoruz, yatay, düşey taşıyoruz, yer üstünde daha büyük
vagonlarla taşıyoruz, lavuara getirip yıkıyoruz, ulaştırma aracılığıyla limana
veya demiryolu yükleme sistemlerine getiriyoruz. Aynı Zonguldak'ın yıktığımız
eski lavuarında olduğu gibi Zonguldak'ın kuruluş şekliyle yeraltında kömürü
üretip satış noktasına kadar, yani pazarladığımız noktada gemiye veya trene
yükleyinceye kadar geçen süreci işlemeye hem bilgisayarda hem de dokunmatik
ekranda bu maketi çalıştırarak yapıyoruz."
Zaman,
dünyanın her hangi bir yerinden müzeye gelen insanlara yerin altında nasıl
kömür kazıldığını ve kömürün yer üstüne çıkarılma aşamasını en ince
ayrıntısıyla hem canlandırma hem de dokunmatik ekranlarla insanlara
göstereceklerini belirtti.
İhale
şartnamesi gereği yeraltındaki ortamda çalışan 3 temel işçiyi bire bir
fotoğraflandırarak, canlandırma yoluna gittiklerini anlatan Zaman, sözlerini
şöyle tamamladı: "Biz şartnamede 3 temel işçi belirledik. Birincisi kömür yüklü
vagonu eliyle itecek işçi, ikincisi martoperforatörle bir arında, hazırlık
galerisi veya taban yolunda delik delen bir hazırlık işçisini vermek istedik.
Çünkü hazırlıkla kömüre gidersiniz. Kömür damarı da yanımızda, gördüğünüz gibi
bir ayak yaptık. Canlandırma alanında ayağa da bir kazmacıyı koyduk. Kazmacının
duruş şeklini de fotoğraf ve filmini çektik. Hazırlık işçisinin de elle vagona
dayanan işçinin fotoğraf ve filmlerini ocakta çektik. Biz bu fotoğraf ve
filmleri gönderdiğimiz şekliyle bunlar yapıldı. Belki bu Ahmet'e birebir
benzememiş olabilir; ama sonuçta bunların gerçekten normal boyutta bir maden
işçisi olduğunu ve hiçbir eksikliğinin olmadığını görüyoruz. Yerinde duruşları
da yerinde çalışırken de böyle çalışıyorlar. Bunların malzemesi balmumu ya da
mumya değil. Bunlar çabuk deforme olacak malzeme değil, polyester veya petrol
türü şeyler. Plastik veya lastik türü şeyler. İnsan yapıldıktan sonra sanırım
üstüne giydiriliyor, saçıyla, kılıyla her şeyiyle bunlar oluşturuluyor.
Baktığınız zaman bir insan görünümü olduğunu görüyorsunuz."
Haber : cihan